Kínából rendelés, vám és áfa tudnivalók
Magánszemélyek részére érkező küldemények vámkezelése
Vámügyintézésről néhány gondolat
Egyszerűsítve vámeljárásnak, vámkezelésnek hívjuk a vásárolt termék vámjogi szabad forgalomba helyezést, amelynek keretében, ha van vám, akkor annak a mértékének megállapítását és az adott termék után befizetendő áfának a kiszabását végzik el.
Háromféle módszerrel történik jelenleg.
1. IOSS (Import One Stop Shop)
Az IOSS alapelve az, hogy a vevő az áfát a vételárral együtt megfizeti az elektronikus felületen – például online piactér, platform, portál –, így az árut harmadik országból (tehát az Európai Unión kívülről) behozó gazdasági szereplőknek már nem kell áfát fizetniük a behozatalkor. Ehhez azonban az eladóknak egy különleges áfa-azonosítószámmal kell rendelkezniük.
Ezt a különleges áfa-azonosítószámot a szabad forgalomba bocsátásra vonatkozó vám-árunyilatkozaton kell bejelenteni, amit a vámhatóság ellenőriz. Ha az áfa-azonosítószám érvényes, az illetékes vámhatóság nem szabja ki az áfát a vámeljárásban.
2. SA (“special arrangement” ) különös szabályozás
Az úgynevezett különös szabályozással a posták, gyorsposták, valamint egyéb, természetes személyek megbízásából eljáró gazdálkodók egyszerűsítve fizethetik meg az áfát, ha nem használják az IOSS-t. A különös szabályozást csak akkor lehet alkalmazni, ha a vámeljárás ugyanabban a tagállamban van, ahol a küldemény címzettje is.
A különös szabályozás alkalmazásakor az áfát végső soron a küldemény címzettje fizeti meg, de azt a küldemény vámeljárását kezdeményező gazdálkodó – az a közvetítő, aki a csomagot behozza az országba – szedi be a címzettől, és fizeti be az illetékes vámhatóságnak.
3. Általános eset (IOSS és a SA “különös szabályozás” alkalmazása nélküli esetek)
Az import áfát az illetékes vámhatóság (NAV) általában a vámmal együtt szabja ki és szedi be.
Általános szabályok
Magánszemély által nem EU-ból érkező új vagy használt, cégtől vagy magánszemélytől megrendelt, vásárolt dologra
0,1-150 € között vámmentes, de 27% áfa terheli a küldeményt
150,1 € felett kereskedelmi vámtarifa* +27% áfa terheli a küldeményt
Ha ajándékba kapjuk (magánszemélytől magánszemélynek kategória) –nem adtunk érte pénzt és van egy ajándékozási nyilatkozat– akkor 45 €-ig ÁFA és vámmentes.
A nyilatkozathoz formanyomtatvány nincs rendszeresítve, ezt az alábbi adatokkal szükséges elkészíteni: feladó és címzett adatai (név és cím); küldemény postai azonosítószáma, küldemény pontos tartalma, értéke, mennyisége, ajándék meghatározás és a feladónak kell aláírással igazolni.
Cégek, gazdálkodó szervezetek részére érkező küldemények vámkezelése esetén is ezek a határok érvényesek:
0,1-150 € között vámmentes, de 27% áfa terheli a küldeményt
150,1 € felett kereskedelmi vámtarifa* +27% áfa terheli a küldeményt
Ha Magyar Posta a szállító akkor viszont a posta megbízásos vámkezelési díját kell fizetni, ami 7500 Ft és nincs online fizetési kedvezmény.
Az ÁFA alap, vámalap a vételár és szállítási költséggel együtt értendő. Amennyiben vámot is kell fizetni az adott csomag után, az általános forgalmi adó alapja a termék vámértékének vámmal növelt összege.
A vámmentességi 150 € értékhatárnál az adott termék nettó árát kell figyelembe venni, ha a vásárlási helyen áfá-val növelt ár van megadva.
A 150 € érték átszámítása a NAV-nál
Az érték ügyfél által megadott devizaneme EUR: Nincs átváltás, a 150 EUR-hoz viszonyítanak.
Az érték ügyfél által megadott devizaneme HUF: Az Uniós Vámkódex 53. cikk (2) bekezdése szerinti árfolyam alkalmazásával meghatározott HUF összeghez viszonyítanak. 2024-ben a 150 EUR = 58 000 HUF.
Az érték ügyfél által megadott devizaneme EUR-tól és HUF-tól eltérő deviza: Átváltás HUF-ra az Uniós Vámkódex 53. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján havi árfolyammal (lásd lejjebb), majd az Uniós Vámkódex 53. cikk (2) alkalmazásával meghatározott 58 000 HUF-hoz (2024) viszonyítanak.
A kereskedelmi vámtarifa (uniós vámtétel) az adott származási országra, az adott termékre vonatkozó a TARIC szerinti mérték.
A vám mértéke kategóriánkként változó, 0 – 15% mértékű. A legtöbb esetben, mivel végfelhasználók vagyunk 0 % a mértéke. De vannak dömping vámok is, amelyek az alap vámtételre jönnek rá.
TARIC vámtarifaszámkereső linkje.
Használata: Árukód [Böngészés] kezdetű sorban a Böngészés-re kattintás kiválasztani ezután a származási/célország résznél az adott országot kiválasztani ahonnan jönne, és úgy megkeresni a kategóriát majd az Intézkedések beolvasása gomb, a megjelenő képernyő ahol ez olvasható Harmadik ország vámtétele ott vám mértéke.
A 0,1-150 € értékű küldemények esetén azonban a vámmentesség nem alkalmazható a következő termékkörökre:
– alkoholtartalmú termékek (jövedéki termék)
– dohány vagy dohánytermékek (jövedéki termék)
– parfümök és kölnivizek
Ezeknél ezeket kell fizetni akár magánszemély, akár cég a vásárló:
A jövedéki termékek esetén: jövedéki adó + áfa + megbízásos postai vámkezelés díja (7500 Ft)
Parfümök és kölnivizek esetén: áfa + megbízásos postai vámkezelés díja (7500 Ft)
Az uniós vámjog végrehajtásáról szóló 2017. évi CLII. törvény alapján a vámolási árfolyamok, amely alapján számolják a forintban fizetendő áfát:
2024. szeptember
1 € = 392,9 Ft, 1 USD = 353,36 Ft, AUD = 238,02 Ft, 1 CAD = 259,59 Ft, 1 £ = 459,86 Ft, 1 CHF = 413,14 Ft, 1 CNY = 49,55 Ft, 1 HKD = 45,35 Ft, 1 JPY = 2,42 Ft
Mivel az Áfa meghatározása már vámeljárás keretében történik, így a vámolási szolgáltatást végző cég felszámolja a vámeljárási költségét.
Magánszemélyként a 150 eurót meg nem haladó értékű küldeményeikre az eVÁM weboldalán keresztül ingyenesen vám-árunyilatkozatot nyújthatunk be, ha a Magyar Posta a szállítási szolgáltató.
Figyelem! Ezt csak akkor érdemes használni ha a vásárlás nem IOSS (Import One Stop Shop) rendszerű, tehát a kereskedő felé nem lett az Áfa megfizetve és a Magyar Posta a küldemény szállítója!
Arra is kell figyelni hogy ha EU-s a postai szállítás, pl. EU-s állam postájához köthető a nyomkövetési szám, akkor előfordulhat hogy nem is kerül a vámolási útvonalra, szóval akkor nem kell kísérteni az eVám-os vámolgatást.
Ügyfélkapus regisztráció szükséges hozzá, KAÜ azonosítással használható. A eVám felhasználói kézikönyv letöltési linkje.
A vám-árúnyilatkozat benyújtását megelőzően vagy ezzel egyidőben a Magyar Posta felé jelezni kell ezt az igényünket a honlapjukon található Kapcsolatfelvételi űrlappal
Sajnos a Magyar Posta ezen esetben közreműködési díjat kér amelynek az összege 1100 Ft (csak utánvétes fizetéssel), ezzel a költséggel mindenki számoljon.
50 € alatti összeg esetén nem biztos hogy megéri, attól felfelé már spórolunk rajta. (Kisebb összeg az online fizetés esetén van)
Magyar Posta vámügynöki szolgáltatási díjszabása (2024 január 1-től):
DHL Express vámkezelési díja: Küldeményenként 5990 HUF (nettó) minimum, vagy a közterhek 2.5%-a
FedEx vámkezelési díja: a közteher 2,5%.-a minimum 5000 Ft+Áfa.
A termék végső ára akkor így alakul: vételár, a szállítási költséggel + ha van rá vám annak az összege + egyéb költségek (itt szerepelhet a futár cég vámeljárási díja) mindezeknek a 27%-ának megfelelő Áfa + a szolgáltató vámeljárási díja, ha előzőleg nem lett beszámítva.
A NAV tájékoztató oldalának linkje az Internetes vásárlás elszámolási szabályairól.
Elérhetőségek:
A NAV Váminformációs Központja
+36 (1) 250-9570
+36 (40) 346-262
vam.info@vam.gov.huhétfőtől csütörtökig 8:30-16:00 óráig, pénteken 8:30-13:30 óráig tart nyitva.Magyar PostaVámkezelési kérdésekkel kapcsolatos hívásokat a Magyar Posta ügyfélszolgálata hétfőtől péntekig 08:00-16:00 között a 06-1-421-7235 telefonszámon fogadja E-mail cím: postaimport@posta.hu
Fontos változás vámolással kapcsolatban!
Azon 3. országból érkező import termékek esetén, amelyek nettó értéke meghaladja a 150 €-ot (58000 Ft) és emiatt vámeljárás alá kerül annak elvégzéséhez szükség van magánszemély esetén is a VPID vámazonosító számra. (Aki ismeri, az EORI számmal azonos)
Ezt, akinek még nincs a legegyszerűbben és leggyorsabban, ha van ügyfélkapus azonosítója ONYA-n keresztül intézhető. (Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás)
Leírás alább lesz látható
Mivel nem tudni, hogy mikor kerülhet valahol vámolásra a kintről vásárolt csomag célszerű ezt leigényelni, nem kerül pénzbe és amikor szükség van rá akkor rendelkezésre fog állni.
Ez most már kell a Magyar Posta vagy a futárcégek vámolása esetén is magánszemélyeknél.
A Postával történt egyeztetés: a vámolási nyomtatványaik és a vámolási leírások pontosítása folyamatban van, most még a régi nyomtatvány használható, ha van valakinek VPID vámazonosító száma az írja rá a nyomtatványra, én a 4-es rubrikába a nevem után adnám meg
Ha megcsinálják az új nyomtatvány akkor meg úgyis azt küldjük be, ott meg lesz helye.
Amit írnak hogy ők igénylik le az ingyenes, de be kell küldeni az írt + okmányokat ami időben növeli a vámolási eljárást, ezért is jobb magunknak megigényelni a NAV-tól.
Kérésére a Magyar Posta megigényli Önnek a VPID azonosítót. Ehhez szükséges az Önre vonatkozó megfelelő csatolt dokumentum (VBM adatlap belföldi magánszemély esetén vagy VKM adatlap külföldi magánszemély esetén) kitöltése, a kitöltött és aláírással ellátott dokumentum, továbbá a személyi igazolvány, lakcímkártya és adóigazolvány másolatainak válasz emailben történő megküldése.
VPID/EORI szám igénylése
Magánszemélyként a 21T34 adatlap-Bejelentő és változásbejelentő lap – A természetes személy adóazonosítójelének, vámazonosító számának egyedi kiadásához, az adateltérések rendezéséhez és levelezési cím bejelentéséhez ONYA-n keresztül is intézhető.
Hogy később ne kelljen ilyennel foglalkozni célszerű a kérelemhez kitöltött adatlapon nyilatkozni hogy a kérvényezett VPID számot EORI számként is használni kívánod.
A linken az azonosítás után ez az ONYA oldal jelenik meg, Új myomtatvány / bejelentés kell
Bejelentések menüpont és az Adat és változás bejelentés
Az alsó sor kell
A jobb szélső kocka és az adatok kitöltése.
Kitöltött adatlapon nyilatkozni, hogy a kérvényezett VPID számot EORI számként is használni kívánod.
Az IOSS rendszerű vásárláskor a már kifizetett áfa szállító általi újbóli beszedési problémájának megoldása
Az IOSS alapelve az, hogy a vevő az áfát a vételárral együtt megfizeti az AliExpress-en és az eBay-n így az árut harmadik országból (tehát az Európai Unión kívülről) megrendelve már nem kell áfát fizetnünk a behozatalkor.
De sajnos előfordulhat az az eset, hogy a szállító – jellemzően a Magyar Posta – annak ellenére újra kéri az áfát pedig a vásárlás értéke nem haladta meg a 150 €-ot és az áfát az AliExpress és az eBay beszedte tőlünk IOSS rendszer keretében.
Természetesen az első áfa beszedés az teljesen jogszerű volt, ezért a másodikra nem kellene hogy sor kerüljön. Lehet reklamálni a Magyar Postánál, de minimum 120 napos reakció idejük van és nem biztos hogy elfogadják a reklamációt.
Szerencsére az említett két cég ennél rugalmasabban áll hozzá, tőlük hamarabb visszakapjuk az áfát.
Lényeg az hogyha a szállító cég kéri az áfát nem kell pánikolni, mindenki fizesse ki, töltse le, tegye el a számlát, az kapcsolodó vám okmányt és miután átvette a küldeményt készítsen képet róla, úgy hogy a címke tartalma jól olvasható legyen.
Alább ismertetjük hogy az AliExpress-en és azután azt hogy az eBay-en hogy miként kell az általuk beszedett áfát visszakérni.
1. Az AliExpress-től kérjük vissza az áfát
Ha az AliExpress-en áfával fizetted ki a megrendelést, a vámhatóság/logisztikai szolgáltató nem számíthat fel újra áfát.
Amennyiben újra felszámították akkor a kifizetés számláját és az igazolásokat kell benyújtani az ügyfélszolgálathoz, hogy visszakapd a visszatérítést.
Szükséges dokumentumok (a Magyar Posta és az AliExpress oldaláról letöltve és képként) a feltöltés 3 csoportosításban lehetséges:
1. A logisztikai szolgáltató által kiállított import áfás számla (a nyomkövetési számmal és az áfa összegével). A Magyar Posta számlája itt javaslom másodikként az AliExpress számláját, a Tax Invoice-t is csatolni.
2. Az áru kiadásáról szóló bármely vámokmány, Igazolás a vámkezelésről és a csomag feladócímkéjéről egy kép, itt az az elvárás hogy olvasható legyen és az AliExpress-en beírt nyomkövetési azonosítóval is egyezzen, ezért ha rá van címkézve úgy készüljön kép hogy mind az AliExpress, mind a Magyar Posta okmányán szereplő azonosító látszódjon egyidejűleg
3. A számla kifizetését igazoló bizonylat: a bankkártyás fizetés igazolás vagy postás fizetési nyugtája.
Feltöltési folyamat
Lépj be a Chatbot-ba a Súgóközpont oldalról.
Írd be ezt a három betűt TCA (Tax Charged Again jelenti) és Send gombra kattintás
A következő képernyőn válaszd ki a vásárlások közül azt amiről szó van majd a Send gombra kattintás.
Töltsd fel a megfelelő dokumentumokat.
Röviden írd le a kérésed a Describe Your Request szöveges beviteli ablakban, angolul kellene.
Itt célszerű mivel magyar nyelvűek az igazolások hogy az áfa összegét és hogy HUF forintban van fizetve emeld ki, írd le a szöveges résznél. Ezután egyszerűen be tudják azonosítani.
Pl: Áfa 27% 856 Ft = VAT 856 HUF
Az elérhetőséged megadása ahova tudnak neked írni a Contact Email-nél
Reminder-nél jelölni I have known the use of the contact information. gombot és Submit-al elküldeni.
48 órán belül feldolgozzák és e-mailben válaszolnak a kérésre.
2. Az eBay-től történő áfa visszakérés.
Az alább megadott oldalon lehet visszaigényelni az újból kért áfát. Természetesen ki kell fizetni előtte.
Csatolni kell a Magyar Posta számláját, a Posta által készített Igazolás a vámkezelésről igazolást, az angol vagy német nyelvű Magyar Posta nyomkövetési oldal kézbesítést is tartalmazó képernyőképét és ha a nyomkövetési oldalon nem látszik a kézbesítés, akkor egy képet a csomagról a címkével együtt vagy a megvett termékről kép.
A szöveges mezőben (Comments, Kommentare) add meg az eladó felhasználónevét, a vásárlás számát Order number-t, Bestellnummer-t, formátuma ilyen: 23-08264-43658, a vásárlás dátumát, a termék eBay azonosítóját (eBay item number, eBay-Artikelnummer, formátuma ilyen: 403468032125) és a termék megnevezését.
Alapvetően leírod, hogy a Magyar Posta az adott vásárlásodra vonatkozóan újra kérte az áfa megfizetését, miután azt az eBay-nek is kifizetted.
Mivel magyar nyelvűek az igazolások, hogy az áfa összegét és hogy HUF forintban van fizetve emeld ki, írd le a szöveges résznél. Ezután egyszerűen be tudják azonosítani.
Pl: Áfa 27% 856 Ft = VAT 856 HUF
Azon az oldalon kell benyújtani amelyiken a vásárlás történt.
Az eBay.com oldal linkje
A kitöltés egyértelmű, a dokumentum típus előre megadott, csak választani kell és 10 db doksi tölthető fel egyszerre.
Elfogadott fájlformátumok: .gif, .jpg, .jpeg, .pdf és .png, 5 MB egyenként.